Down Under

Thuis, aan de andere kant van de wereld

Australië
Kangoeroe huppelt over de weg in Australië
09-08-2023
Deel dit blogbericht Delen

‘How are you, mate?’ Het is de typerende begroeting van een volk waarbij vriendelijkheid in de genen lijkt te zitten. 71 dagen lang hebben mijn vrouw en ik mogen genieten van hun gastvrijheid en hun adembenemend mooie continent. Australië heeft bij ons altijd tot de verbeelding gesproken. Het was dan ook niet de vraag óf, maar wanneer we de oversteek zouden maken om het per camper te ontdekken. Na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd besloten we dat de tijd rijp was om die langgekoesterde droom in vervulling te laten gaan.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is een vreselijk cliché, maar met betrekking tot onze reis wel degelijk aan de orde. Met de mensen van Travelworld kwamen we meerdere keren samen en hebben we de reis vooraf uitgestippeld. We werden voorzien van nieuwe inzichten, handige tips, maar ook praktische informatie aangaande onze persoonlijke reisdoelen, waarover later meer.

Rondreis door Australië

Begin juni 2017 was het moment daar. Het voelde allemaal wat onwerkelijk en drong eigenlijk nog niet goed door: Onze reis naar Australië was begonnen. Prettig detail was dat we de eerste week zouden doorbrengen bij familie van mij in Adelaide. Hier kregen we rustig de tijd om bij te komen van de reis, maar zeker ook om te wennen aan het land. Rijden in een camper was nieuw voor me, evenals links rijden. Van mijn zwager kreeg ik zodoende enkele veredelde rijlessen, uiteraard met een knipoog. Het maakte dat ik een stuk zekerder achter het stuur van onze camper zat.

Adelaide - Darwin - Sydney - Crains

Onze reis in een notendop: Vanuit Adelaide zetten we koers richting het noorden om daar ongeveer vijf weken later in Darwin aan te komen. Van daaruit pakken we het vliegtuig naar Sydney om vervolgens per camper langs de oostkust ons eindpunt Cairns te bereiken. Gezien ons lange verblijf op het continent besloten we een Australische prepaid mobiele telefoon aan te schaffen. Dit is relatief goedkoop en we hadden uiteindelijk in iedere uithoek bereik.

We waren zegge en schrijve een half uur onderweg toen we op een onaangename manier kennis maakten met de strenge hand van de Australische wet. Een brandende auto langs de weg zorgde voor enige consternatie en in alle tumult negeerden we een stopbord van de politie. De hoop om er met een waarschuwing van af te komen was snel vervlogen. “You are getting a fine, no worries mate”, aldus de agent. Enerzijds vond ik het mooi dat zelfs in dergelijke situaties een zin eindigt met ‘No worries, mate’, anderzijds was ik onaangenaam verrast door de op handen zijnde boete. Samen met mijn vrouw grapte ik nog dat het krijgen van een ‘fine’ niet zo fijn was. Het uitleggen van dit woordgrapje aan de wat norse agent heb ik maar achterwege gelaten. De uiteindelijke boete bedroeg 408 dollar. Een duur grapje, maar tevens een goede les om verkeersregels heel goed in acht te nemen.

Houten trap naar de kustlijn van Adelaide, Australië
Katherine Gorge in Nitmiluk
Twee mensen met op de achtergrond Kakadu National Park, Australië
Bord om links op de weg te rijden in Australië

Voordelen van een camperreis door Australië

Het prettige aan het reizen per camper is dat u de regie volledig in eigen hand hebt. Wilt u ergens wat langer blijven, bent u toe aan een dagje rust of krijgt u een tip over een mooi gebied, dan kunt u hier direct op anticiperen. Het geeft een gevoel van enorme vrijheid en dit wordt alleen maar versterkt door het rijden over de vaak uitgestrekte vlaktes. Qua ritme hadden we al snel vastgesteld dat we het beide prettig vonden om de ene dag kilometers te maken en de andere dag een park te bezoeken of een andere activiteit te ondernemen. We zijn geen twintig meer en deze verdeling was voor ons de ideale balans tussen rust en actief zijn enerzijds en het overbruggen van afstanden anderzijds.

Uluru en andere natuurwonderen

Als fervent verzamelaar van mineralen en fossielen kon ik in Australië mijn hart ophalen. Vrijwel de gehele reis stond in het teken van natuurparken en geologisch interessante plaatsen. Die vormden voor ons de hoogtepunten. We hebben ze als het ware als parels aan een ketting kunnen rijgen. Als ik moest omschrijven wat we daar allemaal gezien hebben, zouden superlatieven tekort schieten en was ik bovendien nog wel even bezig. Woorden en zelfs foto’s komen trouwens niet eens in de buurt van hoe indrukwekkend het is om al dat moois van dichtbij te aanschouwen. Absolute aanraders, buiten de bekende iconen als Uluru, Nitmiluk en Kakadu, die ik mee wil geven zijn: Flinders Range, Mungo National Park met de mysterieuze ‘Walls of China’, Kings Canyon, Devils Marbles en het eigenzinnige plaatsje Daly Waters.

Way of life & bezienswaardigheden

Graag breng ik enige nuance aan in de verschillende manieren van genieten. De fraaie bezienswaardigheden zijn een lust voor het oog, maar minstens zoveel voldoening haalden we uit de uiterst ontspannen ‘way of life’ van de Aussies. De hartelijke bevolking verrijkt uw verblijf dusdanig dat dit echt een vermelding waard is. Trots als ze zijn op hun land willen ze dit maar al te graag delen met reizigers. Locals, maar ook medewerkers (soms op vrijwillige basis) van zogeheten information centres, bij ons het VVV-kantoor, helpen u met alle liefde met allerlei uiteenlopende zaken. De passie die ze daarbij uitstralen is hartverwarmend. Daarbij zijn ze vrijwel allemaal zeer begaan met het behoud van de natuur en kunnen daartoe niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat iedereen de gebieden met inachtneming van diep respect betreedt.

We voelen ons inmiddels doorgewinterde reizigers en de wegen hebben steeds minder geheimen voor ons. Het passeren van de staatsgrens was wel nog even een ‘dingetje’. Er was ons verteld dat dit een formaliteit was, maar dit bleek iets anders te liggen. We hadden net uitgebreid groente en fruit ingeslagen voor de komende dagen en dit mochten we aan de grens direct weer inleveren. ‘Fruitvliegjes gevaar’ werd ons medegedeeld. Geen ramp, maar toch lichtelijk teleurgesteld vervolgden we onze weg. Op de wegen geldt een maximale snelheid van 100 en soms 110 kilometer per uur, waar iedereen zich ook netjes aan houdt. Met de cruise control op 105 is het uiterst ontspannen rijden. Wel is het zo dat we alleen overdag de weg op gaan. ’s Avonds en ’s nachts is de weg het domein van de dieren. Dit neemt niet weg dat diezelfde dieren overdag ook voor problemen kunnen zorgen. Zo hebben wij gedurende ons verblijf spijtig genoeg meer dode dan levende kangoeroes gezien. En heel verwonderlijk is dat niet. Op sommige momenten ziet u ze aankomen en zien ze u ook. Toch springen ze zelfs dan soms voor uw auto, vaak met een dodelijke aanrijding tot gevolg. Wij hebben dit gelukkig niet mee hoeven maken, al werden wij wel tot tweemaal toe gedwongen tot een noodstop om een ongeluk af te wenden. Let wel, we hebben zo’n negen weken gereden, dus laat u niet afschrikken. Het merendeel van de ritten was fabuleus en werd opgefleurd door de aanwezigheid van wilde paarden, schapen, geiten, kamelen, koeien en kangoeroes.

De rode rots van Uluru in Australië
Kangoeroe in de buidel van moeder kangoeroe
Houten pad aan de kustlijn van Fraser Island
Great Barrier Reef van bovenaf met kustlijn
Kustlijn met skyline van Queensland, Australië

Hervey Bay & Fraser Island

Ervaringen opdoen is leuk, maar ze delen met anderen maakt het nog veel leuker. We brachten onze nachten door op diverse campings en raakten daar al snel aan de praat met andere reizigers, meer dan eens Nederlanders. Op een van de campings was zelfs een tuinman, die net als wij uit Helmond kwam en daar al 36 jaar werkte. It’s a small world… Het was geweldig om ervaringen uit te wisselen en zo te horen hoe andere reizigers eenzelfde bezienswaardigheid soms compleet anders hadden beleefd dan wij. De campings zaten overigens soms vol. Mocht u dus in de maanden juni, juli of augustus (daar de wintermaanden) door Australië gaan reizen, houd er dan rekening mee dat veel Aussies dit zelf in deze gebieden ook doen om de wat warmere plekken op te zoeken. Reserveer indien mogelijk altijd van tevoren een plekje op de camping om niet voor verrassingen te staan. Wij hebben dit aan den lijve ondervonden en hebben uiteindelijk drie dagen in Hervey Bay in een motel doorgebracht, want die walvissen en Fraser Island wilden we toch echt wel zien.

De oostkust van Australië

Het tweede deel van de reis stond in het teken van de oostkust. Wat me eerder al opviel en nu ook weer: Australië is zo plat als een pannenkoek! Ik had het toch wat heuvelachtiger verwacht, maar op hier en daar een hobbeltje na waren al onze routes vlak. Uiteraard was er in de diverse nationale parken wel sprake van gebergtes, en hoe. In Warrumbungle aanschouwden we tussen hoge bergen het geheimzinnige ‘Breadknife’. De benaming laat weinig aan de verbeelding over.

Sawn Rocks

Een ander natuurwonder zijn de basaltformaties van de ‘Sawn Rocks’. Het is maar moeilijk te bevatten dat aan dit fenomeen geen menselijke handelingen ten grondslag liggen. Hetzelfde geldt overigens voor de granietformaties in Bald Rock National Park. Indrukwekkend.

Queensland

In Queensland kwam ook mijn hobby gelukkig weer aan bod. In Rubyvale maakten we een dagtocht waarin we zelf op zoek mochten naar saffier. In mijn eerste emmertje zat vervolgens een saffier ter waarde van 500 dollar! De gids adviseerde me om maar meteen te stoppen. Dit ging toch niet meer overtroffen worden. Ik zag het maar als compensatie voor mijn eerder ontvangen boete.

Het binnenland van Australië

In het binnenland ervoeren we in Lightning Ridge hoe regen in Australië voelde. We waren inmiddels zeven weken op pad, dus dit buitje namen we op de koop toe. En als het buiten regent, zoekt u uw heil binnen. Zo belandden we in een authentiek winkeltje waar ik met de enthousiaste eigenaar een ware ruilhandel opzette. Ik had twee haaientanden waarin hij geïnteresseerd was en ik kreeg daar twee opaalschelpen voor terug. Everybody happy!

We maakten schitterende wandelingen in de fantastisch mooie Carnarvon Gorge met haar vele zijkloven en de zeldzame koningsvaren en in het ruige Eungella Park, waar we ook het schuwe vogelbekdier hebben gespot. Top!

Graag waren we ook langs Agate Creek gegaan, maar Henk (Travelworld) gaf al voordat we naar Australië vertrokken aan dat de kans bestond dat dit niet mogelijk was. Per camper is het gebied niet te bereiken en helaas kon dit dus niet doorgaan. Gelukkig waren er voldoende alternatieven. We besloten de Whitsunday Islands, de treintocht van Kuranda naar Cairns en het tropische regenwoud met het vele groen en de mooie watertjes van Mossman Gorge in het programma op te nemen. Een zeer rustgevend gebied en absoluut de moeite waard om hier een paar dagen te vertoeven.

Het Great Barrier Reef

En bij een reis langs de oostkust van Australië mag een bezoek aan het Great Barrier Reef niet ontbreken. Voor die gelegenheid had ik op de boot een speciale onderwater camera gehuurd. De ervaring was geweldig en tegelijkertijd confronterend. Van vroegere foto’s, en van verhalen van diverse gidsen, wisten we namelijk hoe het rif er ooit uit heeft gezien. En in dat opzicht was er duidelijk sprake van verval. Zonder hier al te veel over uit te wijden ligt hier mijns inziens een schone taak voor de (conservatieve) regering. Er belanden veel schadelijke stoffen onnodig in het water, onder meer door de intensieve rietsuikerteelt. Dit tast het rif aan en als de vervuiling geen halt toegeroepen wordt, ben ik bang dat volgende generaties niet meer kunnen genieten van het prachtige natuurfenomeen.

Houten pad aan de kustlijn van Fraser Island
Bord om links op de weg te rijden in Australië

Een welkome aanvulling op de kuststreek waren de pittoreske dorpjes landinwaarts. Met een kloktoren in het midden van het dorp, een ouderwetse bioscoop en veel Art Deco, Bauhaus en Victoriaanse invloeden lijkt het of de tijd er heeft stilgestaan sinds de jaren ’30. Zulke mooie en goed bewaarde architectuur hadden zowel mijn vrouw als ik totaal niet verwacht en we waren dan ook aangenaam verrast.

Na 71 dagen Australië keken we terug op wat we met recht de reis van ons leven mochten noemen. Ontelbaar veel ervaringen rijker en zeer onder de indruk van de Australische bevolking keerden we huiswaarts. “Australië, het was fantastisch. Thank you, mate!”

Bent u geïnteresseerd in een reis naar Australië? Onze reisadviseurs helpen u graag met het samenstellen van een reis op maat!