Vragen? Mail ons!
Contact opnemen
menu
19-05-2020
Veilig vliegen

Veilig vliegen met KLM
Een veilig en betrouwbaar imago is van cruciaal belang voor iedere luchtvaartmaatschappij. KLM is zich hier sinds de oprichting in 1919 van bewust en stelt alles in het werk om de veiligheid van haar werknemers en passagiers te allen tijde te garanderen. De term veiligheid is sinds maart van dit jaar echter voorzien van een nieuwe dimensie. Veilig vliegen betekent momenteel namelijk vooral ‘niet besmet raken’. Om eventuele zorgen weg te nemen bracht KLM onlangs naar buiten dat het risico van besmetting aan boord van een vliegtuig zeer laag is. Een overzicht van de belangrijkste punten.


HEPA-filters
Allereerst zijn er de zogenaamde HEPA- filters, het voornaamste wapen tegen het besmettingsrisico. Deze ‘High Efficiency Particulate Air’ filters zorgen voor een hoge luchtcirculatie en schone cabinelucht. De lucht in de cabine wordt om de 3 minuten als het ware ververst. Het luchttoevoersysteem is ingebouwd in alle moderne vliegtuigen en creëert een snelle, verticale luchtstroom die eventuele virusdeeltjes en druppeltjes razendsnel doet verdwijnen. 99,99% van alle virussen en bacteriën wordt hiermee in de kiem gesmoord.

Gezichtsbescherming
Met ingang van 11 mei is het tijdens het boarden en gedurende de vlucht verplicht om gezichtsbescherming te dragen. Deze maatregel geldt voor zowel passagiers als cabinepersoneel. Passagiers moeten zelf voor een kapje zorgen dat mond en neus bedekt.

Gezondheidsverklaring
Passagiers uit risicogebieden kunnen aan een extra onderzoek onderworpen worden. Hen kan verzocht worden een vragenlijst in te vullen en op basis van de antwoorden wordt dan beoordeeld of zij een mogelijk gevaar vormen. Uiteraard worden ook mensen die symptomen vertonen extra gecontroleerd op bijvoorbeeld temperatuur. Een land, regio of stad wordt bestempeld als risicogebied als het besmettingspercentage er relatief hoog ligt.

Extra schoonmaak
De vliegtuigen worden vaker én grondiger schoongemaakt om virusdeeltjes die zich eventueel op oppervlakten hebben genesteld geen kans te geven.

Minder contactmomenten
Een zakje pinda’s, een glaasje water, een doekje. Voor mensen die regelmatig vliegen is het de normaalste zaak van de wereld. Het aantal contactmomenten zal echter worden beperkt tot een minimum. Op het moment van schrijven is nog niet exact bekend hoe dit in zijn werk gaat, maar het meest voor de hand liggende scenario is dat passagiers aan het begin van de vlucht een pakketje krijgen waarin vrijwel alles zit. Warme maaltijden worden uiteraard wel ‘gewoon’ geserveerd.

Alle gezichten in dezelfde richting
Voordeel van de opstelling van stoelen in vliegtuigen is dat deze allemaal in dezelfde richting staan. Van face-to-face interactie is zodoende niet of nauwelijks sprake. De stoelleuningen vormen nog een extra barrière tussen passagiers. Vooralsnog zijn extra schermen, van bijvoorbeeld plexiglas, tussen of achter stoelen niet aan de orde.



Terug naar nieuwsoverzicht --> 

Travel World