Europa

Blue Lagoon in IJsland
14-07-2020
Deel dit blogbericht Delen

IJsland is een geweldige bestemming en heeft zowel in de winter als in de zomer veel bijzonders te bieden. In de winter is er het noorderlicht, in de zomermaanden de mysterieuze middernachtzon. Ik bezocht IJsland in de winter en deed dat met name in de hoop het noorderlicht te zien. Het land staat daarnaast bekend om zijn machtige watervallen, heldere ijsgrotten en spuitende geisers. Mocht ik het noorderlicht onverhoopt dus niet kunnen zien, dan biedt het eiland genoeg alternatieven om er alsnog een geslaagde trip van te maken. Nieuwsgierig en enthousiast begon ik zodoende aan mijn 4-daagse verblijf waarin ik vanuit standplaats Reykjavik hopelijk met veel gezichten van IJsland zou kennismaken.

Reykjavik

Na slechts drie uurtjes vliegen landden we in Reykjavik, waar we in de middag aankwamen. Een korte stadswandeling gaf ons een eerst indruk van deze bijzondere hoofdstad. Als u door het centrum loopt ontkomt u eigenlijk niet aan de grote kerk, Hallgrimskirkja, die overal bovenuit torent. Hier hebben we dan ook een fotostop gemaakt. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een leuk eettentje. We wisten al dat de prijzen hier nogal hoog liggen en in het centrum werd dat meteen duidelijk. Echter, als u even een rondje loopt, komt u ook tentjes tegen met zeer schappelijke prijzen. Zo belandden wij die avond in een knus Indisch tentje waar we heerlijk hebben gegeten.

Noorderlicht

In de avond zijn we met de huurauto op pad gegaan, in de hoop het Noorderlicht te spotten. De grootste kans om dit spektakel te zien in IJsland is tussen oktober en maart. Wij waren er in februari, dus met goede moed zijn we vertrokken. U kunt kiezen om dit in een begeleide tour te doen, maar u kunt ook alleen op pad. Wij kozen voor dit laatste. Met verschillende apps kunt u namelijk nagaan of de weersomstandigheden goed zijn. Zo is een heldere hemel cruciaal. Ondanks de lichte bewolking zijn we toch de stad uit gereden. Verder is het zaak om zo ver mogelijk weg te rijden van de bewoonde wereld, want om het noorderlicht in optima forma te kunnen zien moet er zo min mogelijk ‘omgevingslicht’ zijn. Eenmaal de stad uitgereden kwamen we op een rustig plekje, waar al meer auto’s geparkeerd stonden. En dan begint 'the waiting game’. Geduld is het sleutelwoord en dan moet u natuurlijk ook hopen dat de bewolking zoveel mogelijk wegblijft. Een ander dilemma is of u buiten wacht of in de auto blijft met de verwarming aan. De kou is in februari namelijk serieus te noemen, al brengt de adrenaline ook wel wat warmte. Toen we na enkele uren de hoop bijna hadden opgegeven, was daar toch een klein euforisch momentje. We hebben dan wel niet het échte noorderlicht spektakel gezien, maar zowaar verschenen er wel kleine groene flarden licht. Omdat we de volgende dag weer vroeg op pad wilden gaan, hebben we het hierbij gelaten en zijn we toch wel lichtelijk teleurgesteld teruggekeerd naar ons hotel.

Golden Circle route

Na een goede, maar korte nacht maakten we ons op voor de welbekende Golden Circle route. Vele kilometers dienden afgelegd te worden, want Gullfoss en Geysir liggen op zo’n 3 uur rijden. We kwamen er al snel achter dat dit geen straf was, want zo konden we van de mooie natuur en omgeving genieten. Op de meeste stukken ziet u in de verre omgeving niks anders dan sneeuw en ijs.

Na een mooie route kwamen we aan in Geysir en hebben we de grootste geiser van IJsland bewonderd. Tegenwoordig is de geiser niet meer actief, maar toen wij er waren gelukkig wel. We hoefden niet lang te wachten of het water spoot met veel geweld omhoog. Door middel van een functie op mijn camera heb ik dit mooie fenomeen vast kunnen leggen.

Gullfoss waterval

Na één van de hoogtepunten van IJsland te hebben bezocht reden we door naar de volgende: de Gullfoss waterval. Deze is op nog geen 10 km van Geysir gelegen en dus ideaal te combineren op 1 dag. Gullfoss behoort tot één van de populairste watervallen en bestaat uit meerdere niveaus. Langs de watervallen loopt een wandelroute, zodat u het moois vanaf verschillende punten kunt zien. Dit kan in de winter nog lichtelijk gevaarlijk kan zijn, omdat het behoorlijk glad is. Goede schoenen zijn dan ook aan te raden.

Na deze twee mooie bezoeken keerden we terug naar Reykjavik. Op de heenweg waren we via het noorden gereden en nu besloten we de zuidelijke route terug te pakken, om nog meer van het mooie eiland te zien. Onderweg kwamen we nog langs Skalholt, waar we een stop maakten bij het kerkje.

Blue Lagoon in IJsland
Het noorderlicht in IJsland
Reykjavik in de winter vanuit de lucht
Besneeuwde Gullfoss waterval, IJsland

Zuidkust van IJsland

Ook op de derde dag stonden we weer vroeg op om zoveel mogelijk te kunnen zien. Vandaag stond een route langs de zuidkust op de planning. We reden in de richting van Vik, bekend van de zwarte lavastranden. Op de route liggen twee watervallen en we besloten op de heenweg bij eentje te stoppen en op de terugweg bij de andere. Vanaf de snelweg zit u zo bij Seljalandsfoss. We parkeerden de auto en liepen richting de waterval. Bij goed weer is het ook mogelijk om achter de waterval te komen. In de winter is dit echter niet aan te raden.

We vervolgden de kustroute en zijn bij Vik op verschillende plekken uitgestapt en richting de zee gelopen. Heel bijzonder om te zien dat het strand hier zwart is, zeker in de winter wanneer verder alles wit is van de sneeuw. Vanaf het strand heeft u tevens een mooi uitzicht over de robuuste rotsen langs de kust.

Op de terugweg naar Reykjavik besloten we nog een stop te maken bij de gletsjer die we vanaf de weg zagen liggen. Om echt bij de gletsjer te komen heeft u een gids nodig, maar omdat wij geen reservering hadden en deze ook niet meer konden maken, zijn we gaan lopen tot we niet verder mochten. Ook op dit stuk konden we al veel moois van de Solheimajokull gletsjer zien.

Na een pittige wandeling stapten we weer in de auto voor een bezoek aan de andere waterval; de Skogafoss waterval. Het begon inmiddels al te schemeren, u dient er rekening mee te houden dat de dagen kort zijn in de winter. Ondanks de naderende duisternis hebben we deze 60 meter hoge waterval toch nog kunnen zien. Het is tevens mogelijk een pad naar boven te volgen, om vanaf een ander perspectief de waterval te bekijken. Gezien het bevroren pad, hebben wij dit helaas niet aangedurfd. Moe maar voldaan keerden we weer terug naar Reykjavik voor onze laatste nacht.

Blue Lagoon

Tip: als u een bezoek wilt brengen aan de Blue Lagoon dient u dit ver van tevoren te reserveren. Dit werd ons helaas ter plaatse duidelijk. Ondanks het laagseizoen, konden we met geen mogelijkheid meer een reservering krijgen om de welbekende thermale baden te bezoeken.

Ik vond het een bijzondere ervaring om IJsland gedurende de winter te bezoeken. De prachtige, besneeuwde vergezichten en de welbekende highlights als de watervallen en Geysir hebben behoorlijk wat indruk op mij gemaakt. Door de sneeuwlaag hebben we helaas minder van de mooie natuur gezien. Maar dat is een goede reden om in de zomer nog eens terug te keren naar dit prachtige eiland!

Bent u geïnteresseerd in een reis naar IJsland? Onze reisadviseurs helpen u graag met het samenstellen van een reis op maat!