Down Under

Zuidelijke Alpen in Nieuw-Zeeland
22-08-2023
Deel dit blogbericht Delen

De bijnaam van het gebied dat wij, mijn collega Sabrina en ik, vandaag gaan bewonderen is veelbelovend: de ruggengraat van het Zuidereiland. Liefkozend worden hiermee de Southern Alps van Nieuw-Zeeland bedoeld. De manier waarop we dit gaan bekijken is minstens zo bijzonder als het gebied zelf: per helikopter! En als klap op de vuurpijl zullen we een landing maken op de legendarische Tasman Gletsjer.

De dag begon zoals vele dagen in de bergen kunnen starten. Het was vroeg in de ochtend en de lucht was grijs en volledig dichtgetrokken. Ons hotel keek uit op Mt. Cook, met haar ruim 3700m de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Maar waar we gisteren nog volledig zicht op de berg hadden, was het nu één groot wolkendek. Een belletje met de organisatie bevestigde ons bange vermoeden; de tour was als gevolg van de weersomstandigheden geannuleerd.

Wat baalden wij hiervan...! Dit had hét hoogtepunt van de reis moeten worden. Toegegeven, van tevoren wordt er benadrukt dat het al dan niet doorgaan van een dergelijke excursie sterk afhankelijk is van het weer, maar toch ga je er dan voor het gemak vanuit dat het ‘wel goed zal komen'. Nou, mooi niet dus. We weigerden ons echter bij de situatie neer te leggen. Dit kon toch niet waar zijn? We pakten de actuele weersvoorspellingen er nog maar eens bij, want – zo probeerden we de goede moed erin te houden – je hoort ook vaak dat het weer in en om hoge bergen snel kan veranderen? Het schema van onze beoogde helikoptervlucht zat strak in elkaar, maar een paar uurtjes wachten moest nog wel lukken. We belden de organisatie terug en spraken af anderhalf uur later weer contact te hebben met elkaar om te zien hoe de weerscondities dan zouden zijn.

Zuidelijke Alpen van Nieuw-Zeeland
Reisadviseurs Renske en Sabrina bij een helikopter in Nieuw-Zeeland
Helikopter op de Zuidelijke Alpen in Nieuw-Zeeland

Wat hadden we een geluk toen later de wolken wegtrokken en er zelfs een klein stukje blauwe lucht te zien was! In overleg met de organisatie stemden we af dat we er om half 11 zouden zijn en dat we enkel de helikoptervlucht zouden maken. Oorspronkelijk zouden we namelijk ook nog met een skiplane de lucht in gaan, maar die was te gevoelig voor de sterke wind. We konden dus tóch gaan en zouden óók gewoon de landing op de gletsjer gaan maken. De strakblauwe lucht en zonnestralen lachten ons inmiddels tegemoet en we konden niet wachten om op te stijgen. Na een korte veiligheidsbriefing stapten we in de helikopter. Eenmaal aan boord kregen we ook nog eens de beste stoelen, vooraan naast piloot Mark. Met ruim dertig jaar aan vliegervaring waren we bij hem in goede handen.

De vlucht, die ongeveer 35 minuten duurt, bracht ons over de Tasman Valley. Je kunt zien dat de gletsjer ooit het hele dal gevuld heeft en nu flink teruggetrokken is. In het dal ligt het alsmaar groter wordende Tasman meer, met een diepte van 250 meter. Ons hoogtepunt komt echter om het hoekje als we de enorme Tasman gletsjer zien. Het is één van Nieuw-Zeelands grootste gletsjers met 25km lengte en 4km breed. De zon weerkaatst op de witte sneeuw en onze helikopter kiest een mooie plaats om te landen.

Daar staan we dan, op de gletsjer, midden in de natuur, met niets dan stilte om ons heen en de zon op ons gezicht. Sabrina knijpt me even in mijn arm, het is gelukt, we zijn er gewoon! Wat kan ik toch van deze serene omgeving genieten. Wat een ervaring. Na een korte landing en uitleg van Mark stappen we terug de helikopter in. Op de terugweg laat Mark ons nog de Hochstetter Icefall zien en gaan we terug naar Mt Cook Airport. De terugweg beleven we in een roes, wat was dit geweldig!

Eenmaal terug in het hotel raken we niet uitgepraat over hoe mooi het was en hoeveel geluk we hadden. We proosten met een cocktail op deze mooie dag. En natuurlijk op de weergoden die ons zo gunstig gezind waren.

Meer informatie

Bekijk hier meer over Roadtrip Nieuw-Zeeland of Rondreis Nieuw-Zeeland

Reisadviseur Renske

Over de auteur

Hi, ik ben Renske

Weet alles van Australië, Canada, IJsland, Lapland, Nieuw-Zeeland, Verenigde Arabische Emiraten, Singapore, Verenigde Staten

Gelukkig heb ik al veel mooie plekken mogen zien, van de top van de Abel Tasman Gletsjer in Nieuw-Zeeland tot de top van de Empire State Building in New York. Roadtrips zijn mijn favoriete manier om een land of regio te leren kennen, onderweg is er zo veel te zien! Graag ga ik voor u aan de slag om een gave reis samen te stellen. Ik ben nog niet overal geweest, maar dat staat wel op mijn bucketlist. Ik kan niet wachten om nog meer van de wereld te ontdekken en mijn enthousiasme met u te kunnen delen!