Noord-Amerika

Ultieme roadtrip door Florida: the sunshine state

Verenigde Staten
Alligator in het water van Florida
31-08-2020
Deel dit blogbericht Delen

Florida is met name bekend door de vele thema- en attractieparken van Orlando, maar het heeft nog meer te bieden. In Florida vindt u prachtige natuur zoals mangroves, de moerassen van de Everglades, uitgestrekte prairies, imposante koraalriffen, dichtbegroeide bossen, diepe meren en indrukwekkende watervallen. Tevens herbergt Florida de mooiste zandstranden van Amerika. Genoeg redenen dus om deze subtropische staat eens te bezoeken!

Key West

Al twee keer eerder ben ik in de USA geweest, maar ik had na wat vooronderzoek al begrepen dat het eigenzinnige Florida met geen enkele andere Amerikaanse staat te vergelijken is. Na aankomst op de luchthaven van Miami zijn wij direct gaan rijden richting Key West, een lange maar mooie rit dwars door ‘de Keys’. Daar aangekomen bevonden we ons in het uiterste puntje van Amerika op slechts 150 kilometer van Cuba. De relaxte sfeer, prachtige stranden en de vele terrasjes maken dit een heerlijk plekje om even te acclimatiseren. Wij hebben hier enkele dagen een fiets gehuurd, wat mij betreft de meest ideale manier om dit gebied te ontdekken. Geniet hier van een smakelijke ‘Key Lime Pie’ (een frisse limoen-roomtaart) en de karakteristieke architectuur.

Swamp Tour

Na deze eerste aangename kennismaking is het tijd om verder te gaan. Na de wederom prachtige rit zijn we door de Everglades gereden, waar we ook overnacht hebben. Een zogeheten ‘Swamp Tour’ en een boottocht lieten ons het gebied van zijn beste kant zien. Bij de boottocht gaat u met een airboat door de mangroves, waarbij u een koptelefoon krijgt tegen de herrie van de boot. De grote propeller achterop blaast u namelijk over het water, wat het samen met de uitzichten een zeer bijzondere ervaring maakt! De swamptour is een tocht met een soort van tractor door het gebied, hierbij rijdt u door ondiep water op zoek naar allerlei wildlife. Het voordeel van deze tour is dat het iets relaxter is dan met de Airboat en u wat rustiger kunt rondkijken en wat gemakkelijker foto’s kunt maken. Voor beide opties geldt overigens: vergeet uw muggenstick niet!

Fort Myers

Hierna zijn we verder gereden naar het veelzijdige Fort Myers. Deze stad en het gebied eromheen zijn ideaal voor een langer verblijf. Vanuit Fort Myers hebben we Sanibel island bezocht, hier hebben we fietsen gehuurd en de hotspots van het eiland bezocht, zoals de vuurtoren en het prachtige mangrove gebied met veel wildlife, zoals alligators en héél veel vogels. Tevens heeft Sanibel Island parelwitte stranden, dus geen straf om hier even uit te onthaasten.

Crystal River

Na Fort Myers zijn we verder gereden naar Crystal River, ook weer een prachtige stukje natuur met als leuke extra hier dat u kunt zwemmen met Manatees! Deze vriendelijke ‘zeekoeien van de kust’ zijn totaal niet schuw en zwemmen rustig om je heen. Heel bijzonder om tussen deze sympathieke reuzen te zwemmen.

Zonsondergang in Key West, Florida
Strandhuisje op Miami Beach tijdens zonsondergang
Themapark Universal Studios in Orlando, Florida
Cocoa Beach bij zonsondergang in Florida
Alligator zwemt in de wateren van Everglades, Florida

Sint Augustine

Een groot voordeel van Florida vind ik dat de afstanden van de ene naar de andere bezienswaardigheid niet heel groot zijn, waardoor wij nooit langer dan drie uur achter elkaar moesten rijden. Van de aan de westkust gelegen Crystal River reden we vervolgens naar het aan de oostkust gelegen plaatsje Sint Augustine, met een ‘leeftijd’ van 450 jaar het oudste stadje van Amerika. In vergelijking met Europa is dit natuurlijk piepjong en daarom voor ons niet heel bijzonder. Desondanks vind ik het een aanrader om hier een stop te maken (anders had ik hier ook niet over geschreven in mijn blog!). Het 144 blokken grote Historic District is namelijk een groot openluchtmuseum van eeuwenoude gebouwen en monumenten, waar u heerlijk rond kunt slenteren. Tevens heeft u hier veel goede restaurants met uiteenlopende gerechten en sfeervolle cafés. Dit was absoluut een verademing ten opzichte van alle standaard ‘diners’ en ketenrestaurants onderweg.

Themaparken van Orlando

Ondanks het veelzijdige karakter van Florida ontkomt u er natuurlijk niet aan om toch ook te ervaren waarom Orlando de ‘Entertainment Capital of the World’ is. Wij hadden 3 nachten uitgetrokken om dit bruisende hart in optima forma te beleven! Met name de Universal Studio’s en het Wet ‘n Wild Waterpark zijn echte aanraders.

Miami Beach

Wat voor het entertainment gedeelte geldt, gaat natuurlijk ook op voor de beroemde stranden van Florida. Door dus naar Miami Beach, waar wij verbleven in South Beach. Dit gedeelte van Miami is perfect om te verblijven als u wilt relaxen en wat cultuur wilt snuiven in het Art Deco District. Door de vele latino invloeden voelt deze stad heel Caribisch aan. De bekendste straat hier is Ocean Drive, deze straat van ongeveer anderhalve kilometer lang ligt in het Art Deco District. Langs deze straat vindt u aan de ene zijde een groen park en strand, en aan de andere zijde hotels en bars, waarvan de meeste in typische Art Deco Bouwstijl en pastelkleuren. ‘Zien en gezien worden’ is hier het devies.

South Beach

Miami is een fijne stad om de reis mee af te sluiten, hier kunt u heerlijk dineren in één van de vele goede restaurants en volledig tot rust komen aan het prachtige zandstrand van South Beach. Na een afsluiting in stijl is het tijd om weer naar huis te gaan. Het was enorm bijzonder om weer hele andere gezichten van Amerika te zien dan in mijn vorige bezoeken aan het land. In het vliegtuig terug naar Nederland had ik dan ook al besloten dat dit zeker niet mijn laatste bezoek aan de USA zou zijn!

Bent u geïnteresseerd in een reis naar Florida? Onze reisadviseurs helpen u graag met het samenstellen van een reis op maat!